Skip links

آپدیت هسته گوگل می 2020 , چه تاثیری روی سئو دارد ؟

دومین به روزرسانی گوگل در سال 202 انجام به تازگی در تاریخ 4 می انجام شد. گوگل پیشتر در ژانویه 202 یک به روزرسانی انجام داده بود. آپدیت هسته الگوریتم گوگل که در تاریخ ۴ می ۲۰۲۰ یا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ انجام شد، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین آپدیت الگوریتم گوگل در تاریخ به شمار می رود.

Google برای بهبود و دقیق شدن نتایج جستوجوی کاربران، در حال به روز رسانی و ایجاد الگوریتم های کاربردی تر و دقیق تر می باشد. این تغییراتی که گوگل برای بهبود نتایج اعمال می کند بیشتر مواقع قابل توجه نیستند اما درک آنها به وب مستر ها در اتخاذ مسیر درست برای پیشرفت رتبه آنها کمک می کند.

الگوریتم های گوگل

گوگل برای ایندکس اطلاعات خود از الگوریتم های متفاوتی از جمله الگوریتم گوگل پاندا، الگوریتم کبوتر، الگوریتم مرغ مگس خوار و … استفاده می کند که هر کدام دارای سیستم پیچیده ای هستند. گوگل همیشه به دنبال رضایت کاربران می باشد و سعی دارد بهترین نتیجه را برای مخاطبان به نمایش در اورد. موتور جستجوگر توسط ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد، صفحات رتبه بندی را در نتایج جستجو ارائه می دهد. گوگل در سال های اولیه فعالیت خود فقط به تعداد معدودی برای الگوریتم های خود به روزرسانی انجام می داد، ولی امروزه شاهد آن هستیم که این کار در هر سال هزاران بار انجام می گیرد.

آبدیت های گوگل به دلیل رفع مشکلات و ناکار آمدی های موجود در سایت ها برای کاربران مورد تایید و خوشایند هستند؛ در طی این روند به روز رسانی گوگل رتبه سئو سایت بسیاری از وب سایت ها افت و خیز هایی خواهد داشت اما موردی که همیشه با آن روبه رو بوده ایم حرکت گوگل و الگوریتم های آن در جهت ایجاد رضایت کافی برای کاربران بوده است در نتیجه وب مستر ها و توسعه دهندگان وب باید در مسیری فعالیت کنند که وب سایت و محتوا و ساختار را به صورتی بهینه کنند که برای کاربران مفید واقع شود.

May 2020 Core Update

در تاریخ ۴ می، دنی سالیوان از کمپانی گوگل اعلام کرد که دومین آپدیت گوگل در سال ۲۰۲۰ آغاز شده است که May 2020 Core Update نام دارد. می توان توئیت گوگل در مورد این آپدیت را در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

May 2020 Core Update

گوگل به روزرسانی های فراوانی را مدام انجام می دهد که همه آنها را اعلام نمی کند، گاهی اوقات هم گوگل به روزرسانی های مهمی را بر روی هسته خود انجام می دهد که آن را اطلاع رسانی می کند. بزرگ ترین موتور جستجو دنیا هنوز به طور دقیق درباره جزئیات بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل چیزی نگفته است، گوگل فقط اطلاع رسانی کرده است که هسته اصلی خود را به روز کرده و بروزرسانی هسته اصلی گوگل می ۲۰۲۰ آن را نامیده.

تاثیر به روزرسانی می 2020 روی سئو سایت ها

این به روزرسانی مهم، بر روی وب سایت های زیادی تاثیر گذاشته است و بسیاری از وب سایت ها رتبه خود را از دست داده اند و بسیاری دیگر نیز افزایش رتبه داشته اند. نکته ای که در به روزرسانی هسته گوگل وجود دارد، همگانی بودن آن است؛ یعنی بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل بر روی تمامی زبان ها و کشورها تاثیرگذار است و مختص زبان خاصی نیست.

امّا در خصوص آپدیت این ماه، داستان کمی متفاوت است! با وجود اینکه تقریبا دو هفته طول میکشد تا آپدیت هسته گوگل کامل شود و هنوز این آپدیت تکمیل نشده است، ما شاهد این بوده ایم که این آپدیت بسیار بزرگ بوده و هنوز از راه نرسیده نتایج جستجو را دگرگون کرده است!

همان طور که در شرایط فعلی و به دلیل شیوع ویروس کرونا در تمام جوانب زندگی شاهد نوسانات و تغییرات هستیم، این آپدیت هسته گوگل هم نتایج جستجو را دچار نوسانات بسیار شدیدی کرده است!

در تصویر زیر می توانید نوسانات صفحه نتایج گوگل در ۳۰ روز گذشته را ببینید:

تاثیر آپدیت می 2020 روی سئو

در حالی که آپدیت ماه ژانویه باعث نوسانات حداکثر ۸ امتیاز شد، در نمودار بالا می توانید ببینید که در تاریخ ۶ می و تقریبا در تمام حوزه ها، نرخ نوسانات به ۹ تا ۹.۴ امتیاز رسیده است. در نتیجه می توان گفت آپدیت هسته گوگل می ۲۰۲۰ بسیار بزرگ بوده و تاثیرات زیادی را روی نتایج جستجو و رنک سایت ها داشته است.

 

گوگل توصیه کرده است که اگر در برخورد با یک بروزرسانی با تاثیرات منفی روبرو شدید ممکن است سایت شما مشکلی نداشته باشد.

 

صعود و سقوط در نتایج گوگل در آپدیت هسته گوگل می ۲۰۲۰

به خاطر داشته باشید که آپدیت هسته ی الگوریتم گوگل برای ایجاد تغییرات مشهود در نتایج جستجو و برای تمام کشور ها و زبان ها انجام می شود.

در نتیجه می توان گفت، داشتن افت یا رشد در رنک سایت ها زمانی که آپدیت کامل شود کاملا اجتناب ناپذیر است. در دوره اپیدمی کرونا ما انتظار این را داریم که سرچ های مربوط به سفر، توریسم، رویدادهایی مانند کنسرت ها و غیره شاهد افت شدیدی باشند. در نتیجه، بسیاری از نوساناتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم برای ما تعجب برانگیز نیستند.

با این وجود، بیشترین تاثیری که تا کنون در اثر این آپدیت بر روی سایت ها اعمال شده، شامل کسب و کارهایی می شود که میان آن ها سایت هایی که در حال حاضر دستخوش تغییرات مربوط به کرونا شده بودند نیز دیده می شوند.

در تحقیقی که SEMrush با استفاده از ابزار SEMrush Sensor خود انجام داده است، نوسانات نسبی در ۷ روز قبل از آپدیت و دو روز بعد از آپدیت مورد بررسی قرار گرفتند. حوزه هایی که بیشتر تحت تاثیر این آپدیت قرار گرفتند، شامل موارد زیر می شوند:

  • سفر
  • املاک
  • سلامت
  • حیوانات
  • مردم و جامعه

این تغییرات هم در دستگاه های دسکتاپ و هم در دستگاه های موبایل وجود داشته است. برخی از سایت های بزرگ جهانی که افت رتبه داشته اند:

  • twitch.tv
  • archive.org
  • wordpress.org
  • spotify.com

هر کدام از سایت های بالا بین ۳۸% تا ۵۰% بعد از بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل تا به این لحظه افت رتبه داشته اند. نکته ای که بسیار جالب است درباره افت رتبه سایت های بالا این است که تمامی این فراز و نشیب ها تنها در ۱۱ روز اتفاق افتاده است که این موضوع نشان دهنده اهمیت این بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل است و نباید به سادگی از آن بگذرید.

از طرفی سایت های بزرگ دیگری نیز بعد از این آپدیت الگوریتم گوگل رشد بسیار خوبی داشته اند. برخی از سایت های بزرگ جهانی که رشد رتبه داشته اند:

  • play.google.com
  • washingtonpost.com
  • apps.apple.com

به طور مثال سایت گوگل پلی در روز اول %۴۳+ و در روز دوم %۹۲+ درصد رشد داشته است. ظاهرا گوگل در این بروزرسانی تمرکز خود را بیشتر روی محتوا گذاشته است و تنها به برخی موضوعات اشاره کرده است که سعی می کنیم در این مقاله به آن ها بپردازیم.

به روزرسانی الگوریتم گوگل

صحت محتوا

خودتان را جای گوگل بگذارید. آیا دوست دارید به کاربری که به شما اعتماد کرده است و شما را به عنوان موتور جستجوی خود انتخاب کرده است، محتوایی را نمایش دهید که اشتباه است و صحت ندارد؟ یکی از موضوعات مهم که در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل به شدت مهم شده است، صحت محتوا است.

گوگل برای سایت های پزشکی سخت گیرانه تر عمل می کند. سایت ها و مطالب پزشکی با جان انسان ها ارتباط دارد و در بروزرسانی هسته اصلی گوگل محتوای شما را بررسی می کند تا اطلاعات غلط و اشتباه به کاربران ارائه ندهید. این بررسی محتوا، بیشتر بر روی وب سایت هایی با زبان بین المللی است و هنوز تاثیر زیادی بر روی وب سایت های فارسی زبان نگذاشته است، اما مطمئن باشید به مرور زمان، وب سایت های فارسی زبان نیز بررسی دقیق خواهند شد.

بروزرسانی محتواهای قدیمی

علم و تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و اطلاعات مدام در حال تغییر هستند. قطعا اطلاعاتی که درباره سرطان در سال ۱۳۹۵ وجود داشته است با اطلاعات سال ۱۴۰۰ تفاوت زیادی دارد. گوگل به هیچ عنوان دوست ندارد محتوای قدیمی که اطلاعات آن هم قدیمی است و تغییر پیدا کرده را به کاربر نمایش دهد. بروزرسانی محتوا مورد بعدی است که اهمیت آن در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل بیشتر شده است و آن را نباید فراموش کرد و باید مدام این کار را انجام داد.

مطالبی که می دانید ممکن است اطلاعات آن تغییر پیدا کرده باشد را حتما آپدیت کنید و اطلاعات آن را به روز نگه دارید، ایرادات آن را رفع کنید و سئوی محتوا را بهبود بخشید. سایت های پزشکی و گردشگری از جمله سایت هایی هستند که در آپدیت الگوریتم گوگل بسیار حساس شده اند. به عنوان مثال اگر شما سایت گردشگری دارید، نباید مکانی را معرفی کنید که آن مکان دیگر وجود ندارد. سایت های حوزه پزشکی نیز به دلیل اینکه با جان انسان ها مرتبط است، نباید اطلاعات اشتباه به کاربران ارائه دهند.

شما حتما باید بروزرسانی مطالبی که تغییر کرده اند را در برنامه خود قرار دهید و آن را انجام دهید، در غیر این صورت در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل قربانی خواهید شد!

کیفیت محتوا

قطعا تا به اینجا متوجه اهمیت محتوا در بحث سئو سایت و بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل شده اید. کیفیت محتوا اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارد و در آپدیت الگوریتم گوگل این اهمیت بیشتر شده است. یکی از روش های سنجش کیفیت محتوا توسط گوگل E-A-T است که مخفف سه کلمه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است. توضیحات این ۳ کلمه بسیار زیاد است اما سعی می کنیم به طور خلاصه توضیح کوتاهی بدهیم. تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری؛ ۳ فاکتور مهمی که گوگل به آن مختصرا eat می گوید. متخصص بودن بر روی کار خودتان برای گوگل و حتی کاربران اهمیت زیادی دارد.

شما باید اعتبار بالایی نزد گوگل داشته باشید. و در آخر موضوع مهم اعتمادپذیری؛ گوگل سعی می کند سایت هایی را به کاربر نمایش دهد که به آن اعتماد دارد. شما باید این اعتمادسازی را برای گوگل انجام دهید تا گوگل به سایت شما اعتماد کند و آن را به عنوان یک نتیجه خوب و مثبت به کاربران نمایش دهد. EAT از جمله چیزهایی است که گوگل برای رتبه بندی از آن کمک می گیرد. گوگل سعی می کند معیارهای خود را مطابق آنچه که انسان ها دوست دارند پیاده سازی کند، چرا که هیچ کسی محتوای کم کیفیت و بد را دوست ندارد و گوگل نیز به خوبی این را می داند.

جمع بندی

قطعا متوجه اهمیت این آپدیت الگوریتم گوگل و اهمیت محتوا شده اید. گوگل با این آپدیت صحت و درست بودن محتوایی که قرار است به کاربر نمایش دهد را بررسی می کند. تحلیل سایت خود را نیز فراموش نکنید. بسیاری از سایت های بزرگ دنیا که بالاتر نیز نام برده شد، تنها در یک روز ۳۰ درصد رشد و یا افت رتبه داشته اند. تحلیل سایت و به روزرسانی محتوا از جمله کارهایی هستند که خیلی اهمیت دارند و باید حتما در برنامه خود آنها را قرار دهید. محتواهای قدیمی خود را مرور کنید و آنهایی که فکر می کنید نیاز به بروزرسانی دارند را به روز کنید.

همانقدر که تولید محتوا اهمیت دارد، به روزرسانی محتوا نیز اهمیت دارد. به این موضوع نیز دقت داشته باشید که بروزرسانی محتوا نیز باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود. بروزرسانی هسته اصلی گوگل را جدی بگیرید و محتوای باکیفیت تولید کنید. محتواهای قدیمی خود را نیز که کیفیت پایینی دارند و نیاز به اصلاح دارند را نیز حتما به روز کنید.

نکته دیگری که هرگز نباید آن را فراموش کنید این است که جایگاه شما در گوگل ثابت و تضمین شده نیست! ممکن است شما در کلمه ای رتبه ۱ باشید، نباید با خود تصور کنید که در همان رتبه باقی خواهید ماند. ممکن است رقیب شما عملکرد بهتری داشته باشد و یا مقاله بهتری تولید شود و شما جایگاه خود را از دست بدهید.

نظرات شما