Skip links

اول تشخیص مخاطب هدف، بعد سئو سایت

یکی از نکات بسیار مهم برای بهینه سازی سایت، مشخص کردن مخاطب هدف است. اگر قبل از اینکه مخاطب‌ هدف تان را بشناسید پروژه سئو را شروع کنید و عبارات کلیدی را انتخاب کنید بدون شک دچار خسارت خواهید شد. اگر شما ندانید که مخاطب هدف شما برای رسیدن به شما چه عباراتی را جستجو می کند ممکن است وقت ، انرژی و هزینه خود را در مسیر اشتباه صرف کنید. برای مثال یک آژانس مسافرتی را در نظر بگیرید که در زمینه تور شهر بارسلونا اسپانیا کار می کند. حال این آژانس مسافرتی تصمیم می گیرد سایت خود را با کلمه بارسلونا سئو کند. در نیجه با صرف هزینه زیاد و بعد از چند ماه سایت آژانس مسافرتی ما با عبارت “بارسلونا “به رتبه های نخست صفحه اول گوگل میرسد. حال آنکه اکثر کسانی که عبارت بارسلونا را سرچ میکنند هواداران فوتبالی طرفدار باشگاه بارسلونا هستند و هیچ وقت تبدیل به مشتری آژانس مسافرتی ما نخواهند شد!!!!

پس در نتیجه قبل از اینکه کار را شروع کنید ابتدا باید هدف جستجو کاربر را بشناسید و پس از آن برای انتخاب کلمه کلیدی و سئو سایت اقدام کنید. در ادامه می توانید جزئیات این موضوع را با قلم آقای مهدی گنجعلی که در سایت نیوسئو نوشته اند مطالعه نمایید.

هدف جستجو کاربر

 

هدف جستجو کاربر یکی از بخش های بسیار مهم و کاربردی در زمینه سئو سایت می باشد. شناسایی هدف جستجو و بهینه سازی سایت برای آن یکی از اصل های مهم در زمینه سئو است که تمامی صاحبان وب سایت های مختلف باید بر آن متمرکز شوند. اگر درباره یک موضوع در گوگل جستجو کنید، این موتور جستجو سعی می کند تا بهترین نتیجه ها را که تناسب کامل با هدف جستجویی که انجام شده است، برای شما به نمایش در بیاورد.

گوگل در واقع تلاش می کند تا متوجه شود شما چه منظوری از جستجویی که انجام داده اید، دارید تا بتواند بهترین و مرتبط ترین لینک هایی که وجود دارد را برای شما در SERP ها به نمایش در بیاورد. قبل از بررسی سوالات متداول در این زمینه، باید بررسی کنیم که هدف جستجو یا Search Intent چیست و چگونه بر روند بهینه سازی وب سایت شما تاثیر می گذارد

ما به این سوالات شما در این مقاله پاسخ داده ایم:

  • هدف جست و جوی کاربر چیست؟
  • چگونه جست و جوهای کاربران را متوجه شویم؟
  • آیا دانستن هدف جست و جوی کاربر مهم است؟
  • آیا برنامه ریزی برای پیدا کردن اهداف کاربران موثر خواهد بود؟
  • چه پلن هایی را باید رعایت کنیم تا به اهداف کاربران دسترسی پیدا کنیم؟
  • چه روشهایی برای استخراج اهداف کاربران موجود است؟

هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو یا Search Intent در واقع پاسخی است برای پرسش هایی مثل اینکه چرا افراد به دنبال یک موضوع در اینترنت هستند، اینکه چرا در حال جستجو در زمینه مورد نظر می باشند، قصد دارند به چه چیزی از این جستجوها برسند، آیا می خواهند به یک پاسخ مناسب برسند یا آدرس یک سایت خاص را انتخاب کنند و بسیاری از موارد دیگر.

در طی سال ها زیاد، گوگل پیشرفت های زیادی در زمینه تعیین کردن هدف جستجو کاربر داشته است. تمامی لینک های موجود در SERP ها تلاش شده است تا برای هدف جستجوی کاربر ارائه شوند و تنها مطابق با عبارت کلیدی جستجو شده نباشند.

در برخی از شرایط حتی دیده شده است که عبارت کلیدی جستجو شده در صفحه اول نتایج جستجو به طور کلی حضور نداشته است. از این موضوع نتیجه می گیریم که گوگل در زمینه Search Intent پیشرفت های موفقیت آمیزی داشته است. گوگل تمایل دارد تا رنک های برتر خود را به صفحاتی بدهد که تطابق کاملی با هدف جستجو داشته باشند.

اهداف کاربر توصیفی از وضعیت های نهایی است که کاربران می خواهند به آن ها برسند. مهمتر اینکه، اهداف کاربر باید به حالت های واقعی نزدیک باشد. آنها محدود به محدوده وب سایت نمی شوند. به عنوان مثال اهداف کاربر می تواند ورود به دانشگاه، یادگیری پخت کوکی یا تبدیل شدن به یک راننده دارای مجوز باشد.

وب سایت ها و برنامه های کاربردی زمانی مفید هستند که با درک زمینه بزرگتر کاربر (و ایجاد کننده سایت) طراحی شوند. وب سایتی که کلیه محتوای آن را پیدا کرده و همه تعاملات آن بصری باشد ممکن است قابل استفاده باشد، اما مفید نخواهد بود مگر اینکه به یک هدف واقعی که کاربر دارد مرتبط باشد.

ترسیم سفر کاربر به سمت رسیدن به هدف خود، از جمله اقدامات انجام شده قبل و بعد از استفاده از وب سایت یا برنامه، می تواند برای ایجاد بینش مفید باشد.

طراحان و صاحبان سایت باید قبل از وقوع هرگونه طراحی یا توسعه، اهداف کاربر را درک کنند. یکی از مهمترین خطراتی که برای یک پروژه توسعه وجود دارد، ساختن محصول اشتباه است؛ درک اهداف کاربر، آن ریسک را کاهش می دهد.

هدف جستجوی کاربر در سئو سایت چه نقشی دارد؟

ارتباط هدف جستجوی کاربر و سئو سایت مثل ارتباط شعله و آتش هستند و در واقع بدون یکدیگر معنای خاصی نخواهند داشت. به زبان ساده تر، اگر می خواهید که افزایش رتبه سایت خوبی داشته باشید، باید محتواهایی تولید کنید که تطابق کاملی با هدف جستجو داشته باشند. اگر نتوانید عملکرد خوبی در این زمینه از خود ارائه کنید، در حقیقت نمی توانید برند خود را به طور کامل به گوگل معرفی کرده و یا اینکه رتبه های برتر در صفحه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.

روزانه چیزی حدود 4 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و بر اساس آمارهای به دست آمده، بیشتر کاربران از 3 کلمه برای نوشتن جستجوی مورد نظر خود استفاده می کنند. گوگل باید متوجه شود که کاربرانش دقیقا چه چیزی می خواهند تا بتواند بهترین صفحات را برای آن ها نشان دهد. کاری که شما باید انجام دهید این است که هدف جستجو را به خوبی شناسایی کرده و بهترین محتوا را برای آن تولید کنید.

پیدا کردن عبارات کلیدی برای سئو

انواع هدف جستجو کاربر چه مواردی هستند؟

Search Intent به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  • جستجوی اطلاعاتی یا informational
  • جستجوی پیمایشی یا navigational
  • جستجوی تجاری یا transactional

فرض کنید که درباره عینک آفتابی در گوگل جستجو می کنید، اگر هدف شما از جستجو رسیدن به پاسخ پرسشی در مورد ماهیت عینک آفتابی باشد، جستجوی شما در واقع جزو دسته اول خواهد بود. اگر هدف جستجوی شما پیدا کردن یک برند و یا یک سایت خاص در زمینه عینک آفتابی باشد، جزو دسته دوم خواهید بود. همچنین اگر بخواهید در مورد خرید عینک آفتابی یا ارزان ترین قیمت عینک آفتابی اطلاعاتی داشته باشید، هدف جستجوی شما حالت تجاری خواهد داشت.

نکته مهمی که باید بدانید این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود 80 درصد از جستجوهای گوگل، جزو دسته جستجوهای اطلاعاتی بوده و بقیه جستجوها در دو دسته دیگر جای می گیرند.

چگونه برای هر کدام از انواع هدف جستجو بهینه سازی کنیم؟

با اینکه بیشتر جستجوهای انجام شده، جزو دسته کسب اطلاعات جدید هستند، شما باید به دو دسته دیگر نیز توجه کافی داشته باشید و صفحات سایت خود را بر اساس سه نوع هدف جستجوی موجود بهینه کنید.

چرا و چگونه باید برای informational Search Intent بهینه سازی کنیم؟

سن و قد فلان بازیگر، آلبوم جدید یک خواننده و …، از مواردی هستند که در دسته هدف جستجو اطلاعاتی قرار می گیرند. جستجوهای اطلاعاتی جستجوهایی هستند که موضوعات گسترده ای را شامل می شوند که تعداد بسیار زیادی نتیجه برای آن ها در گوگل وجود دارد. مسئله اصلی این است که چگونه وب سایت خود را در این زمینه به خوبی بهینه سازی کرده و آن را از بقیه رقبا متمایز کنیم؟

برخی از افراد شاید بپرسند که کسب درآمد از این دسته از جستجوها دشوار است؛ در نتیجه دلیلی ندارد که برای آن ها از اصول سئو استفاده کرده و صفحات خود را برای هدف جستجوی اطلاعاتی بهینه کنیم. همانطور که می دانید گوگل برای این دسته از موارد از featured snippets استفاده می کند. به عنوان مثال اگر شما برای موضوعی مثل میزان کالری سیب جستجو می کنید، گوگل در باکس مخصوصب پاسخ پرسش های مرتبط با این موضوع و سایت های منبع آن ها را برای شما به نمایش در می آورد.

در نتیجه مسئله فقط این نیست که شما برای این دسته از جستجوها در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید، مسئله اصلی این است که بتوانید با استفاده از تکنیک های خاص، وب سایت خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که در قسمت featured snippets بتواند جایگاه مناسبی داشته باشد. صفحه شما باید در پاسخ به پرسش هایی که با عبارت هایی مثل چگونه، آموزش، راه های، انواع، چگونه می توان و …، ایجاد شده باشد تا به مخاطبین بتوانند به خوبی به آنچه که می خواند برسند. محتوای تولیدی شما باید بر اساس نکات آموزش تولید محتوا باشد تا نتیجه خوبی را از خود ارائه کند. محتوای تولید شده برای Informational Search Intent بهتر است که موارد زیر را شامل شود:

  • مقاله های وبلاگ دارای نکات و لیست های مخصوص
  • ویدئوهای آموزشی
  • اینفوگرافیک ها
  • مقاله های ی تحت عنوان راهنمای قدم به قدم
  • چک لیست ها

هدف اصلی شما باید این باشد که محتوایی تولید کنید که ارزش زیادی داشته و برای کاربرانتان مفید واقع شود؛ در واقع محتوای سایت شما باید پاسخ کامل و جامعی به پرسش های کاربران بدهد.

چگونه برای Navigational Search Intent بهینه سازی کنیم؟

جستجوهای navigational به این منظور انجام می شوند که یک کاربر در نهایت بتواند به یک سایت خاص برسد و محصولی را که از قبل درباره آن اطلاعاتی دارد، پیدا کند. در این حالت، معمولا یک وب سایت منحصر به فرد وجود دارد که کاربران سعی می کنند آن را با جستجوی انجام شده توسط خود، پیدا کنند. علت اتفاق افتادن این امر، نداشتن اطلاعات صحیح از نام برند مورد نظر در ذهن کاربر می باشد.

فرض کنید که کاربری به دنبال وب سایت YouTube می باشد. شما می توانید با ارائه مطالب در مورد آن، کاربر را به سایت خود جذب کرده و او را لینک بدهید به وب سایت مورد نظرش. با ارائه محتواهایی مفید و آموزشی در مورد YouTube، کاربر ترغیب می شود تا به وب سایت شما وارد شده و از محتوایتان استفاده کند. البته دقت داشته باشید که قبل از تولید محتوا در این زمینه، حتما باید تحقیق کلمات کلیدی خود را به درستی انجام دهید. شما همچنین می توانید سایت های رقیب را در این زمینه مورد بررسی قرار دهید و با استفاده از فعالیت های آن ها، بهینه سازی های مناسب را انجام دهید.

چگونه برای جستجوهای تجاری بهینه سازی کنیم؟

هنگامی که کاربری جستجوی تجاری یا transactional انجام می دهد، قصد دارد که در مورد یک محصول، خرید آن، اطلاع از قیمت آن و غیره، اطلاعتی به دست بیاورد. محتوای این دسته که هدف جستجو تجاری است، باید کلمات کلیدی تجاری را هدف قرار دهد و نام دقیق برند، محصول، نوع سرویس و صنعت مورد نظر در خود جای داده باشد. در این صورت شما می توانید عملکرد خوبی در پاسخ به هدف جستجوی کاربر داشته باشید.

ابتدا برای چه نوع هدف جستجویی بهینه سازی کنیم؟

مردم دیگر به صورت خطی خریدهای خود را انجام نمی دهند؛ یعنی دیگر از مسیر خرید، از کسب آگاهی تا انجام خرید نیست. گوگل یک عامل تاثیرگذار در زمینه تغییر این تفکر ذهنی می باشد. امروزه کسب و کارهای مختلف به دنبال کشف اهداف اصلی مشتریان خود هستند تا بر اساس آن ها فعالیت های خود را سازمان دهی کنند. در نتیجه برای اینکه بدانیم ابتدا از بهینه سازی کدام نوع هدف جستجو شروع کنیم، باید مخاطبین سایت خود را به خوبی بشناسیم تا بهترین خدمات را برای آن ها ارائه کنیم.

دلایل تلاش برای هدف کاربر

1. تطابق نزدیک تر با نیازهای کاربر

هنگامی که به قصد کاربر بهینه می شوید، قطعات خاصی از مطالب را برای یک هدف دقیق ایجاد می کنید. این بدان معناست که افرادی که به دنبال آن اطلاعات هستند، برای دیدن لینک به سایت شما مناسب تر هستند.
حدود 83٪ مشتریان برای کسب اطلاعات به وب سایت یک شرکت مراجعه می کنند. این اغلب در قالب وبلاگ ها، آموزش ها یا تماس با تجارت برای خدمات به مشتریان است. مطالب موجود در سایت شما باید پاسخی را که شخصی به دنبال آن است، منعکس کند.

2. به طبقه بندی مطالب به موتورهای جستجو کمک می کند

کلمات کلیدی به اندازه گذشته اهمیت ندارند. موتورهای جستجو مانند Google کلمات کل مقاله را به طور کامل تجزیه و تحلیل می کنند تا هدف آن را به درستی طبقه بندی کنند. اشتباه نکنید کلمات کلیدی هنوز قابل استفاده هستند. اما این محتوای کلی است که باعث ایجاد تفاوت می شود.
به عنوان مثال، اگر می خواهید برای “دستور العمل های سوپ مرغ” نمره خوبی کسب کنید، چه می کنید؟ اگر از مبحث منحرف شدید و در مورد پخت مرغ نوشتید، جنبه “سوپ” از بین می رود. افرادی که به دنبال این دستور العمل ها هستند باید آنها را از جایی دیگر دریافت کنند زیرا موتور جستجو مطمئن نیست آنچه در تلاش برای انتقال آن هستید، درست باشد.

3. محتوای جذاب بیشتری ایجاد می کند

این فقط موتورهای جستجو نیستند که به دنبال محتوای با کیفیت برای نمایش در صفحه نتایج هستند. افراد همچنین بر خلاف مباحث کلی علاقه مند به مطالب متمرکز تر هستند. این مانند صفر کردن در یک هدف خاص برای دقت در دقت است.
با پاسخ به سؤال دقیق شخصی، شما از او الهام می گیرید تا اطلاعات خود را در مورد سایت دیگری جستجو کند. این همه مربوط به برآورده کردن نیاز به پاسخگویی به یک سؤال است.

منبع : نیوسئو

در پایان اگر سوال یا نظری درباره این مطلب داشته باشید می توانید در قسمت پرسش و پاسخ آن را مطرح کنید و مطمئن باشید که ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.

نظرات شما

  1. عالی بود ممنون بابت اموزشاتون