Skip links

نردبان سئو و راهنمای صعود از آن

راهنمای قدم به قدم برای بالارفتن از نردبان سئو

ارائه تعریفی قابل فهم در مورد سئو کاری ساده است ولی زمانیکه به تکنیک های اجرای آن و ترتیب و اهمیت آنها میرسیم مفاهیم کمی پیچیده و بعضا گمراه کننده میشوند. در این مقاله تلاش میکنیم تا این مفاهیم را با یک مثال ساده و ملموس بازگو کنیم.

نردبان سئو، مفهوم مورد نظر ما در این مقاله است، در واقع قصد داریم تکنیک ها و مراحل اجرای آنها را با دستورالعمل استفاده از نردبان شبیه سازی کنیم. شاید این مثال در ابتدا کمی دور از ذهن باشد ولی پیشنهاد میکنیم این متن را تا انتها دنبال کنید.

1- دیواری که از آن بالا میروید را مشخص کنید

تنها زمانی از نردبان استفاده میکنیم که قصد داریم به نقطه ای بالاتر و معمولا دور از دسترس برسیم. در سئو نیز شرایط به همین صورت است یعنی قبل از هر فعالیتی باید هدف خود را مشخص کنیم. در واقع تدوین استراتژی سئو اولین و مهمترین قدم برای شروع فعالیت های ما خواهد بود.

برای تدوین استراتژی، نیازمند آنالیز و تحقیق در حوزه کاری خود هستیم. پیش از هر چیز باید کلمات کلیدی هدف که با کسب و کار ما در ارتباط هستند را شناسایی کرده و با استفاده از ابزارهای گوناگون مانند Keyword Planner میزان جستجوی ماهانه آنها را تخمین بزنیم.

کلمات کلیدی هدف، همان دیوار شما هستند. ارتفاع این دیوار نقش بسیار مهمی در انتخاب نردبات شما دارد البته در نظر داشته باشد که هرچقد نردبان شما بلندتر باشد احتمال سقوط یا عدم تعادل نیز بیشتر خواهد بود.

انتخاب کلمات کلیدی هدف اولین قدم در استراتژی سئو استبسیاری از شرکت ها هنگام انتخاب کلمات کلیدی به دنبال پرجستجوترین و پر رقابت ترین عبارات هستند و دیوارهای بلندی را برای کسب و کار خود انتخاب میکنند، همین اشتباه ساده در هدف گذاری موجب میشود که در میانه راه دلسرد شوند و یا هرگز موفقیتی کسب نکنند.

2- نردبان را متناسب با ارتفاع دیوار انتخاب کنید

در قدم بعدی میزان رقابت و درجه سختی هر کلمه را تعیین کرده و متناسب با آن، نوع صفحات هدف در سایت را مشخص میکنیم.

به عنوان مثال اگر برای کلمه “خرید لپ تاپ” برنامه ریزی میکنیم نمیتوان انتظار داشت که با انتشار یک مقاله به جایگاه مناسبی برسیم. برای عبارتی با این سطح رقابت معمولا صفحه اصلی سایت یا صفحه دسته بندی که شامل تعداد زیادی محصول است هدف ما خواهد بود.

براساس ارتفاع دیوار و نوع فعالیتی که قرار است انجام دهیم نردبان مناسب را انتخاب خواهیم کرد. به عبارت دیگر با توجه به میزان پیچیدگی و رقابت در کلمات هدف است که استراتژی خود را تعیین میکنیم.

با توجه به میزان پیچیدگی و رقابت در کلمات هدف است که استراتژی خود را تعیین میکنیمدر این بخش معمولا دو اشتباه رایج اتفاق می افتد:

1- دیوار ما بیش از اندازه بلند است

زمانیکه حوزه فعالیت شما رقابت بالایی داشته باشد استفاده از نردبان (سئو) برای رسیدن به آن کافی نیست. در این شرایط شما به تبلیغات، برندینگ، سرمایه گذاری و … نیاز خواهید داشت. اگر بودجه و زمان لازم برای صعود از این دیوار را ندارید پیشنهاد میکنیم اهداف کوتاه تری را انتخاب کنید و مسیر صعود را مرحله به مرحله طی کنید.

2- نردبان انتخابی تناسبی با دیوار ندارد

نردبانی که انتخاب میکنید باید دقیقا با ارتفاع دیوار همخوانی داشته باشد، اگر نردبان از دیوار کوتاه تر باشد شما به هدف خود نمیرسید و اگر بیش از اندازه بلند باشد شرایط سختی را برای رسیدن به بالای دیوار خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که؛ تیم اجرایی، زمان و هزینه صرف شده و نوع محتوا باید متناسب با هدف شما برنامه ریزی شود.

اهداف کوچک برای یک تیم قدرتمند خسته کننده و اهداف بزرگ برای یک تیم ضعیف دست نیافتی هستند.

3- پایه های نردبان را تا حد امکان تقویت کنید

اگر دیواری که انتخاب کرده اید خیلی بلند باشد هر چقدر که به پله های بالایی نزدیک میشوید حفظ تعادل سخت تر میشود. برای آنکه با اطمینان بیشتری تا انتهای مسیر بالا بروید باید پایه های نردبان خود را در جایی محکم و مناسب قراردهید.

به عبارت دیگر طراحی سایت شما هر چقدر همخوانی بهتری با استانداردهای سئو و تجربه کاربری داشته باشد شانس بالاتری برای کسب جایگاه و رسیدن به رتبه اول گوگل خواهید داشت.

سئو تکنیکال یعنی رعایت استانداردهای سئو در طراحی سایتنمایش صحیح در موبایل، سرعت بارگذاری صفحات، استفاده صحیح از تگ های Canonical و پیاده سازی ساختار استاندارد کدنویسی در طراحی را میتوان فاکتورهای مهمی برای موفقیت یک سایت در سئو دانست.

این مجموعه فاکتورها که با نام سئو تکنیکال شناخته میشوند نقش مهمی در اثربخشی استراتژی شما و درک گوگل از محتوای تولید شده خواهند داشت.

بسیاری از شرکت ها در ابتدای مسیر توجهی به این موضوع ندارند و زمانیکه به نیمه های راه صعود از نردبان خود میرسند متوجه عدم تعادل آن میشوند. در این نقطه باز طراحی سایت یا تغییر اساسی در ساختار آن میتواند موجب سقوط شما یا هزینه های جانبی بسیاری برای کسب و کار شما شود.

4- صعود از نردبان را آهسته و پیوسته انجام دهید

فارغ از اینکه ارتفاع دیوار چقدر باشد و پایه های نردبان شما چقدر مستحکم شده باشند بالا رفتن سریع میتواند موجب سقوط شما شود. در این فرآیند باید آهسته و پیوسته حرکت کنید.

موفقیت در سئو نیازمند صبر و پشتکار بسیار است. صعودهای هیجانی و تغییر رتبه ناگهانی ممکن است در نگاه اول جذاب و خوشایند باشد ولی احتمال سقوط شما را به شدت افزایش خواهد داد.

موفقیت در سئو نیازمند صبر و پشتکار بسیار استدر مسیر سئو معمولا با پیشنهادات و تکنیک هایی مواجه میشویم که وعده رشد سریع را به ما میدهند ولی اگر دقیق تر به آنها نگاه کنید متوجه خواهید شد که معمولا تکنیک های سئو کلاه سیاه یا روش هایی برای فریب موتور جستجو هستند.

هرچقدر فرآیند رشد شما آهسته تر باشد، پایداری و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

5- اگر ارتفاع نردبان زیاد است حتما از کسی کمک بگیرید

حادثه خبر نمیکند! اگر هدف شما بسیار بزرگ باشد یعنی در ارتفاع بالایی قرار گفته باشد، هر چقدر هم که آهسته حرکت کنید و پایه نردبان را محکم کرده باشید باز احتمال لغزش و سقوط وجود دارد. در چنین شرایطی بهتر است که در پله های بالاتر از نیروهای کمکی استفاده کنید.

استراتژی مناسب و تولید محتوای ارزشمند در یک سایت استاندارد فرمولی کارآمد و کامل برای بیشتر سایت های اینترنتی است ولی در رقابت های بزرگتر و کلمات دشوار نیاز به روش های دیگری برای تقویت اعتبار سایت خواهیم داشت.

لینک سازی خارجی شامل فعالیت در شبکه های اجتماعی، خرید رپورتاژ آگهی یا حتی خرید بک لینک میتوانند ابزارهای تقویتی برای ادامه مسیر رشد شما باشند.

در ابتدای راه این فعالیت های مرتبط با لینک سازی خارجی لزومی نخواهند داشت ولی هرچقدر که رقابت شما سخت تر و فاصله تا هدف کمتر باشد ارزش و تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

لینک سازی غیرطبیعی ممکن است موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شوداجازه دهید با یک مثال دیگر این بحث را روشن تر کنیم.

برای دانشجویی در ترم یک لیسانس، شرکت در کلاس و انجام تمرین ها کفایت میکند و معمولا در این مرحله انتظاری جز درس خواندن و کسب نمره مناسب از آنها نداریم. ولی همین دانشجویان زمانیکه به سال آخر تحصیل خود میرسند یا در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل میکنند باید پا را فراتر گذشته و تحقیقات جدیدی در حوزه درسی خود انجام دهند.

داشتن یک مقاله معتبر بین المللی برای یک دانشجوی ترم یک کارشناسی شاید حتی دور از ذهن و مضحک بنظر برسد ولی نداشتن چندین مقاله معتبر برای یک دانشجوی مقطع دکترا یک ضعف بزرگ محسوب میشود.

لینک سازی خارجی سایت نیز شرایط مشابهی دارد، برای یک سایت نوپا داشتن چندین لینک ارزشمند از سایت های معتبر و قدیمی عجیب است و نداشتن اعتبار کافی و لینک های قدرتمند برای یک سایت قدیمی تر میتواند نقطه ضعف محسوب شود.

6- اجازه ندهید کسی از نردبان شما بالا بیاید

سئو و رقابت دو مفهوم درهم تنیده و مرتبط هستند، کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو به این معنی خواهد بود که سایت ها یا صفحات دیگری جایگاه خود را دست داده اند. همین مساله موجب میشود تا برخی از سایت ها با استفاده از تکنیک هایی تلاش کنند تا شما را از نردبان موفقیت در سئو پایین بکشند.

تکنیک هایی که با هدف از دست رفتن جایگاه سایت رقیب اجرا میشوند را سئو منفی می نامیم. برای مقابله با سئو منفی راهی ندارید جز معتبر و قوی شدن. در مسیر صعود از نردبان باید همیشه مراقب افرادی که قصد پایین کشیدن شما را دارند، باشید.

تکنیک هایی که برای افت جایگاه رقیب استفاده میشوند سئو منفی نام دارندآنچه برای درک این مفهوم و روش های مقابله با آن نیاز دارید در مقاله ای با عنوان سئو منفی چیست به صورت کامل توضیح داده شده است.

سخن پایانی

سئو ارزان نیست، بلکه بصرفه است! اگر تصور میکنید موفقیت در سئو امری آسان است و با هزینه پایین میتوان به آن رسید سخت در اشتباه هستید، مهمترین دلیلی که موجب شده سئو در سالهای گذشته به یکی از مهمترین مجراهای بازاریابی اینترنتی تبدیل شود؛ ارزش بدست آمده در مقابل هزینه و زمانی است که برای آن صرف میکنید.

برای موفقیت در سئو صبور باشید و تا رسیدن به هدف خود دست از تلاش برندارید.

نظرات شما