Skip links

نرخ کلیک (CTR) چیست و چطور آن را افرایش دهیم ؟

نرخ کلیک یکی از بخش های مهم سئو سایت به حساب می آید و در واقع برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هنوز به خوبی نمی دانید که CTR یا نرخ کلیک چیست و با استفاده از چه روش هایی می توانید آن را بهبود بخشید، پیشنهاد می کنیم که از نکاتی که در ادامه این مقاله برای شما ارائه می شود، استفاده کنید.

یک شوخی قدیمی در دنیای سئو وجود دارد که اگر به دنبال مکانی مناسب برای پنهان کردن یک جسد هستید، صفحه دوم گوگل بهترین مکان است. صفحه اول گوگل تنها مکانی است که می خواهید در آن ترافیک ارگانیک ایجاد کنید. تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که صفحات دارای رتبه های بالاتر دارای نرخ کلیک بالاتر هستند.

گوگل در سالهای اخیر ویژگیهای مختلفی را به SERP ها اضافه کرده است. لینک های سایت واقعی شرکت ها، فقط 5/18 درصد از نمایش داده شدگان مطابقت دارد.
حتی سایر نتایج جستجوی سایت که شامل مواردی مانند وبلاگ ها است، فقط نیمی از (57.6٪) از نمایش داده شده را به خود اختصاص می دهند. این بدان معنی است که برای جذب کلیک، شما باید همه زنگ ها و سوت ها را بیرون بکشید. این راهنما نمونه هایی از چگونگی افزایش نرخ کلیک از طریق و (رایگان!) ترافیک جستجوی ارگانیک به سایت شما را دنبال می کند.

سوالاتی را که در این مقاله پاسخ داده ایم:

  • چه روش هایی باعث افزایش نرخ کلیک میشود؟
  • چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم از طریق افزایش بازدید، نرحخ فروش را بالا ببریم؟
  • آیا متا تگ ها هم باعث افزایش CTR می شوند؟

افزایش نرخ کلیک سایت

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت انگلیسی Click Through Rate  می باشد. CTR در واقع نسبتی است که اعلام می کند کاربران چه میزانی صفحه سایت مورد نظر شما را در نتایج جستجو گوگل مشاهده کرده و در نهایت بر روی لینک آن کلیک می کنند. CTR به شما نشان می دهد که تا چه میزانی در استفاده از کلمات کلیدی موفق بوده اید و تا چه حدی توانسته اید بر اساس اصول سئو، فعالیت های خود را به پیش ببرید. در نتیجه برای اینکه بتوانید عملکرد خوبی در زمینه افزایش CTR داشته باشید، باید بتوانید ماهیت اینکه نرخ کلیک چیست را به خوبی درک کنید.

نکته ای که باید بدانید این است که کسب رتبه های برتر SERP ها زمانی ارزش خواهد داشت که افراد بر لینک مورد نظر شما کلیک کنند. اگر رنک خوبی در نتایج جستجو دارید اما CTR صفحه شما پایین می باشد، استفاده از تکنیک های افزایش نرخ کلیک برای شما ضروری است. برای اینکه شما به خوبی بتوانید تمایل افراد برای کلیک بر لینک خود را افزایش دهید، بهترین روش ها و نکات را در ادامه این مقاله ارائه خواهیم کرد.

یک نرخ کلیک طبیعی خوب و مناسب چیست؟

اول از همه باید بفهمیم که به چه چیزی یک نرخ کلیک خوب گفته می شود. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط گوگل و دیگر متخصصین سئو سایت، میانگین نرخ کلیک چیزی حدود 3 تا 5 درصد می باشد و اگر CTR سایتی بین این دو عدد باشد، گوگل آن را یک نرخ کلیک خوب در نظر می گیرد.

البته دقت داشته باشید که شما باید وضعیت CTR وب سایت خود را با توجه به کسب و کارتان مورد بررسی قرار دهید. یعنی در برخی موارد و در بعضی کسب و کارها، لزومی ندارد که نرخ کلیک سایت، در بازه 3 تا 5 درصد باشد تا به عنوان یک CTR خود شناخته شود.

چگونه CTR سایت خود را بررسی کنیم؟

برای اینکار باید به حساب کاربری Google Search Console خود وارد شده و در قسمت Performance، بخش Average CTR و Average position را فعال کنید. سپس می توانید  CTR های مربوط به رنک های مختلفی که دارید را مشاهده کنید. اینکه چه نرخ کلیکی برای هر پوزیشن مناسب است، بستگی به معیار و تحقیق هایی دارد که شما در خود دارید.

سپس باید اصول بهینه سازی سایت را برای مواردی که مشکل دارند، پیاده سازی کنید. عنوان صفحه و متا دیسکریپشن مهمترین مواردی هستند که شما باید آن ها بهبود دهید تا افزایش نرخ کلیک سایت خوبی داشته باشید. بعد از اینکه بهینه سازی های مرتبط را انجام دادید، یک فایل CSV از حساب Google Search Console دانلود کنید تا با استفاده از آن پیشرفت هایی که در زمینه CTR رخ می دهد را متوجه شوید.

نحوه محاسبه نرخ کلیک CTR

6 فاکتور تاثیرگذار بر نرخ کلیک سایت

بر اساس آمارهای به دست آمده، 6 فاکتور اصلی وجود دارد که تاثیر بسزایی بر CTR می گذارند:

  • هدف جستجو
  • Search Position
  • عنوان سئو
  • متا دیسکریپشن
  • URL
  • Snippet های نتایج جستجو

در ادامه هر کدام از فاکتورهای تاثیرگذار بر نرخ کلیک سایت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

1) هدف جستجو

اگر CTR پایینی دارید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که محتوای شما کاملا با آنچه اشخاص حقیقی در گوگل جستجو می کنند، تطابق داشته باشد. ارتباط محتوا و هدف جستجو اولین فاکتوری است که برای افزایش نرخ کلیک سایت باید آن را در نظر داشته باشید. با درک هدف جستجوی کاربر می توانید بازدید و ترافیک سایت خود را به شکل چشمگیری تقویت کنید.

2) Search Position

بر اساس آمارهای به دست آمده، حدود 37 درصد از کل جستجوهای انجام شده در گوگل، به رتبه یک صفحه اول نتایج جستجو اختصاص پیدا می کند. در نتیجه، اگر می خواهید اقدامات خوبی در زمینه افزایش نرخ کلیک انجام دهید، باید رتبه سایت خود را با استفاده از اصول سئو، ارتقا دهید. این مسئله ای است که تمامی متخصصین سئو با آن موافق هستند.

پیشنهاد می کنیم که وارد حساب Google Search Console خود شده و کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای آن ها دریافت می کنید، شناسایی کنید. سپس باید سایت خود را برای آن کلمات کلیدی شناسایی شده، سئو کنید؛ در نتیجه CTR شما افزایش پیدا خواهد کرد.

3) عنوان سئو

برای تقویت CTR طبیعی، شما باید تمرکز خوبی بر عناوین صفحات سایت خود داشته باشید. به هر حال، عنوان اولین شاخصه ای است که کاربران با آن برخورد می کنند و تصمیم می گیرند که وارد صفحه سایت شما بشوند یا خیر. به همین منظور شما باید تمامی نکات مربوط به انتخاب عنوان صفحه را که در دوره های آموزش سئو ارائه می شود، بیاموزید و در روند تولید محتوا خود آن ها را پیاده سازی کنید. در ادامه چند نکته کاربردی در این زمینه را بیان خواهیم کرد.

شما باید عنوان صفحه خود را به یک عنوان توصیف کننده مناسب تبدیل کنید. عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد. کاربران تمایل دارند تا عنوان صفحه سایت به گونه ای سئو شده باشد که هدف کلی متن محتوا را به آن ها منتقل کند.

نکته دیگر این است که از کلمات جذاب کننده استفاده کنید تا مخاطبین ترغیب به کلیک بر لینک شما بشوند. عباراتی مثل شگفت انگیز، اسرار آمیز، فوق العاده، بی نظیر، عجیب، باور نکردنی و …، می توانند موجب افزایش CTR سایت شما بشوند. همچنین به کار بردن اعداد در عنوان می تواند بر جذابیت آن بیفزاید.

4) متا دیسکریپشن

روش های زیادی برای بهبود CTR وجود دارد؛ اما meta description می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشد. توضیحات متا صفحه سایت شما باید شامل عبارت کلیدی اصلی و عبارات کلیدی LSI محتوای شما باشد و توضیحات مناسب و ترغیب کننده ای را در خود جای داده باشد.

اگر برای صفحات خود متا دیکریپشن تولید نکنید، گوگل به صورت خودکار قسمتی از متن شما را ورداشته و از آن برای ایجاد متا دیسکریپشن استفاده می کند. طبیعتا این متن انتخابی گوگل نمی تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب برای کلیک بر لینک صفحه سایت شما بگذارد.

5) URL

فاکتور دیگری که CTR را تحت تاثیر قرار می دهد، URL است. این مورد همچنین بر رتبه بندی صفحات سایت شما نیز تاثیر بسزایی می گذارد. URL بهتر است که به زبان انگلیسی باشد و همچنین عبارت کلیدی اصلی صفحه شما در آن به کار برده شده باشد. URL صفحه حتما باید کمتر از 8 کلمه واحد باشد و در واقع بتواند توضیح مختصری درباره صفحه مورد نظر ارائه کند.

6) Snippet های نتایج جستجو

هنگامی که وب سایت خود را برای تقویت CTR بهینه می کنیم، در واقع یک هدف مهم دیگر را نیز در نظر داریم و آن این است که در SERP ها تا جایی که امکان دارد شهرت و اعتبار بیشتری کسب کنیم و بیشتر رتبه های برتر را از آن خود کنیم. Rich snippet ها در زمینه می توانند نقش موثری داشته باشند.

بهترین روش های افزایش طبیعی CTR

علاوه بر پیاده سازی نکات نرخ کلیک در روند کاری خود، شما باید یکسری فعالیت های مناسب در زمینه افزایش نرخ کلیک به صورت طبیعی انجام دهید. در ادامه بهترین کارهایی که می شود در این زمینه انجام داد را بر اساس تجربه هایمان ، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تولید محتوا برای کاربران؛ نه برای موتورهای جستجو

گوگل اعلام کرده است که در بیشتر موارد که یک صفحه CTR پایینی دارد، افراد می توانند با بهینه سازی عنوان و دیسکریپشن خود برای کاربران نه برای موتورهای جستجو، مشکلات کم شدن نرخ کلیک سایت خود را مرتفع کنند.

ارائه مطالب ارزشمند

بر اساس بررسی های انجام شده بر روند فعالیت های سایت های برتر، بهترین راه برای افزایش CTR این است که شما به کاربران خود پیشنهادات ویژه ای ارائه کنید؛ اعم از تخفیف ها، طرح های ویژه فصلی، خدمات رایگان و بسیاری از موارد دیگر. کاربران با مشاهده این موارد به خوبی ترغیب شده و تصمیم می گیرند تا برای کسب اطلاعات بیشتر هم که شده، بر لینک مورد نظر شما کلیک کنند.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) یک بخش اساسی در هر استراتژی SEO است. این کلمات کلیدی برای وبلاگ ها ضروری هستند. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی طولانی و ادغام آن ها در وب سایت خود، حجم سؤالات ارگانیک مرتبط را که برای آن ها رتبه بندی می کنید، بسیار افزایش می دهید.

ایجاد پست با تصاویر

تصاویر جذاب، می توانند سبب شوند تا کاربران به دنبال وب سایت تولید کننده آن ها بگردند؛ در نتیجه اگر همواره از تصاویر جذاب و بهینه در روند کاری خود استفاده کنید، در نهایت آن دسته از افرادی که در گوگل فقط در بخش تصاویر سیر می کنند، تصاویر با ارزش شما را شناسایی کرده و بر روی لینک شما کلیک خواهند کرد.

استفاده از تبلیغات ادورز

قبل از شیرجه رفتن به معیارها، خوب است آنچه را که دقیقاً سعی می کنیم در Google AdWords اندازه‌گیری کنیم، روشن کنیم. متداول ترین انواع تبلیغاتی که توسط بازاریابان انجام می شود تبلیغات جستجو و نمایش هستند. اگرچه هر دو در AdWords گنجانده شده اند، اما پیامدها و کاربردهای کاملاً متفاوتی برای بازاریابان دارند.
تبلیغات جستجو مواردی است که وقتی مشتری بالقوه محصول شما (یا مورد مرتبط) را در Google جستجو می کند، ظاهر می شود. احتمالاً آنها را بیش از همه نتایج ارگانیک در SERP متوجه شده اید

پیاده سازی داده های ساخت یافته

داده های ساختاری، مؤلفه اصلی بسیاری از محتوای غنی و تعاملی است که در SERP های Google یافت می شود.
به عنوان مثال، “بهترین فیلم های 2017” را جستجو کنید و به شما یک چرخ فلک از آنچه گوگل تعیین کرده، بهترین فیلم های آن سال بود ارائه می شود.

محتوای خود را برای گوشی های موبایل بهینه کنید

در طی پنج سال گذشته، گوگل به سمت تلفن همراه تغییر کرده است.
دلیل این امر آنست که جستجوهای تلفن همراه از سال 2011 به طور پیوسته افزایش یافته و سبقت گرفتن از دسک تاپ به عنوان روش ارجح جستجو است.

سرعت سایت را بهینه کنید

اگر صفحه شما به موقع بارگیری نشود، یک کلیک حساب نمی شود. سرعت سایت برای بهبود کلیک و تجربه کلی کاربر بسیار مهم است.

نتیجه:

ترافیک جستجوی ارگانیک مقبره مقدس هر برنامه بازاریابی دیجیتال است. این مشتریان رایگان هستند که می توانند شغل، مارک، محصولات و خدمات شما را مرور کنند. تنها راه برای بدست آوردن این ترافیک، کلیک بر روی گوگل و سایر موتورهای جستجو است. با بهبود نرخ کلیک خود، کلی ترافیک جستجوی ارگانیک و تبدیل را افزایش می دهید. مدتی طول می کشد که به شیوه جدید انجام کارها عادت کنید. با اینکار کسب وکار شما به عنوان سرمایه رشد خواهد کرد و روز به روز با افزایش درآمد روبه رو خواهید بود.

منبع : نیوسئو

پرسش/نظر خود را مطرح کنید